Cum arăta prima mașină din istorie, care a schimbat omenirea

de: Daniel Ștefan
04 11. 2018

Prima mașină din lume arăta ca o căruță, funcționa cu aburi și fusese creată pentru a transporta muniție și echipament de război. Au mai fost construite și replici ale primei mașini din istorie, iar unele mai există și azi.

În 1759, James Watt a gândit și a creat pentru prima dată o tehnologie care a grăbit evoluția omenirii – motorul cu aburi. Din acel moment, a fost doar o chestiune de timp până când cineva urma să inventeze și primul mijloc de transport care se putea deplasa fără tracțiune animală.

Totuși, primul automobil din istorie nu a fost cel din 1886 al lui Benz, dacă la el te gândeai, ci unul din 1769, care funcționa cu un motor cu aburi similar celui conceput de Watt.

Invenția care a schimbat cursul istoriei

Inventatorul primei mașini din istorie a fost francezul Nicolas-Joseph Cugnot și nu era tocmai un automobil așa cum ți-ai imagina. Mașinăria lui Cugnot era aproape cât un camion de azi și arăta mai degrabă ca o căruță. De aceea a și fost denumită “căruța cu aburi”.

Nu avea nici măcar patru roți, deci aducea totodată și cu o tricicletă uriașă care transporta în față un “ceaun” uriaș acoperit, unde se crea esența “vieții” automobilului – aburul.

După cum probabil știi, motorul cu aburi a fost primul sistem mecanic care transforma căldura în energie cinetică. Nu era nici pe departe la fel de poluantă precum mașinile din prezent, dar era un iad pentru șoferi să suporte acea “saună”. Acesta a fost și unul dintre motivele pentru care primele automobile nu erau acoperite.

Cugnot a inventat această mașinărie pentru a rezolva o problemă foarte importantă și presantă la acea vreme…una de transport, evident.

Din a doua jumătate a secolului al XVIII-lea, Franța lui Cugnot se pregătea de unele dintre cele mai sângeroase războaie care au răvășit Europa.

Cea mai eficientă cale de a ucide cât mai mulți oameni era tunul. Era deja utilizat de câteva sute de ani în arsenalul statelor din Occident, iar inginerilor li se cerea periodic îmbunătățirea acestuia. Și, evident, un tun mai letal, era unul mai mare. Dar, pe măsură ce creștea dimensiunea tunurilor de război, devenea tot mai dificil să fie transportate cu căruțele trase de cai.

Cugnot a vrut astfel să inventeze un mijloc de transport independent de tracțiunea animală care să poată transporta tubulaturile tunurilor și așa a apărut primul automobil din istorie.

Probabil că nu te așteptai ca scopul primului autoturism din lume să fie unul militar, dar asta era realitatea acelui secol, precum și a celor care au urmat. Cele mai mari invenții și descoperiri științifice s-au făcut din nevoi și rațiuni militare, iar secolul XX e cel mai bun exemplu.

Mașina care mergea doar într-o direcție

Căruța cu aburi a lui Cugnot era capabilă să transporte tunuri, dar avea câteva probleme…mai multe, de fapt. Una dintre ele a fost sistemul rudimentar de viraj. “Volanul” acestei mașini era o manivelă pe care șoferul o învârtea până își luxa mâinile și abia lua un viraj de câțiva centimetri.

O altă problemă era, desigur, frânarea, compensată și cu o greutate enormă, neechilibrată. Cea mai mare greutate era amplasată pe puntea din spate unde erau două roți. Dacă tubulaturile tunurilor din spate s-ar fi rostogolit la un “viraj”, căruța cu aburi s-ar fi răsturnat și ea.

Din cauza acestor probleme, prima mașină din lume a făcut și primul accident din istorie pentru că a intrat într-un zid.
Azi, o consideri o invenție nostimă, dar ea a stat la baza mașinii pe care o conduci. Căruța cu aburi a lui Cugnot este “strămoșul” tuturor automobilelor cu combustie internă.